نشست هنر، دیزاین، کرافت» توسط مدرسه هنری ایده برگزارشد حسنزاده: دولت از تأسیس مدارس تخصصی دیزاین» حمایت کند فرزاد حسنزاده، طراح و مدرس رشته گرافیک با تشریح مرزهای هنر،دیزاین، کرافت» و جنبه زیبایی و کاربردی هریک از این مفاهیم، گفت: واقعاً جا داردکه امروز مراکز و مدارس تخصصی دیزاین» با حمایتهای دولت، تأسیس شوند. ویاز مدرسه باهاوس به عنوان نمونه و الگویمناسب برای تاسیس این نوع مدارس نام برد.به گزارش روابط عمومی موسسه ایده، نشست شناخت مرزهایArt /Design /Crafts» با سخنرانی فرزاد حسنزاده و با حضور جمعی از فعالان، دانشجویان وعلاقهمندان رشتههای مختلف هنری، عصر جمعه ۲۷ آذر، در مدرسههنری ایده برگزار شد.
فرزاد حسنزاده در ابتدای این نشست در تشریح مفهومArt» به بیان تقسیمبندی هفتگانه هنر پرداخت و گفت: نقاشی، مجسمهسازی،معماری، موسیقی، ادبیات، نمایش تقسیمبندی هنرهایی هست که فلاسفه و متفکرین یونانباستان از گذشته آنها را ارائه کرده بودند که تا قرن نوزدهم هم معتبر بود. اما بعداز انقلاب صنعتی در اروپا و اختراع عکاسی و به تبع آن اختراع سینما، هنر هفتم همبه آنها اضافه شد.
این طراح گرافیک افزود: نکته مهمی که درباره این هنرها که در دورههایمختلف با عناوینی چون هنرهای زیبا، هنرهای کلاسیک و هنرهای کبیر یاد میشدند، ایناست که جنبه کاربردی نداشته و تنها جنبه زیبایی دارند. اما در این میان معماریاستثنا است، چراکه از یونان باستان در تقسیمبندی هنرها وجود داشته و امروز هم درهمه دنیا ذیل رشتههای هنری قرار میگیرد.
وی همچنین به توضیح مفهوم Design» پرداخت وگفت: این واژه را میتوان به هنرهای کاربردی معنی کرد و هفت تقسیمبندی طراحیگرافیک، طراحی پوشاک، طراحی صنعتی، طراحی شهری، طراحی محیطی، طراحی داخلی و طراحیغذا را برای آن در نظر گرفت. در دیزاین هم جنبه کاربردی و هم جنبه زیبایی آن مطرحاست.
حسنزاده با تشریح جنبههای مختلف اینتقسیمبندی، درباره وجه تمایز Design» وArt» گفت: دیزاین برخلاف هنر حتماً باید جنبه کاربردی داشته باشد. همچنین هنر یکاثر منحصر به فرد است که عموماً سفارش دهندهای ندارد و حاصل الهام هنرمند است،اما یکی از ویژگیهای دیزاین این است که سفارش دهنده دارد و ویژگی دیگر قابلیتتکثیر آن است.
این مدرس طراحی گرافیک در ادامهاین نشست درباره مفهوم Craft» نیزتوضیح داد: کرافتها همان صنایع دستی هستند که بر خلاف Design» و Art» که تقسیمبندی محدودی داشتند، بسیار گستردهاند و حتی در کشورها وفرهنگهای مختلف متفاوت هستند، مانند قالیبافی، منبتکاری، میناکاری، سفالگری،شیشهگری، حصیربافی و غیره. این دسته هم میتوانند جنبه کاربردی داشته باشند و همنداشته باشند، اما بیشتر جنبه تزئینی، زیبایی و دکوراتیو دارند. وی ادامه داد: بنابر این میبینیم که تمایز Art /Design /Crafts»به جنبه کاربردی آنها بستگی دارد. از سویدیگر آنچه که باعث میشود ما گاهی این مفاهیم را به اشتباه به جای یکدیگر به کارببریم، اشتراک این سه مفهوم در جنیه زیبایی آنها است.
حسنزاده با اشارهبه تاریخچه متمایز شدن این مفاهیم در اروپا گفت: تا پیش از تأسیس مدرسه باهاوس،میان مفاهیم Art /Design /Crafts تقسیمبندی وجود نداشت، اما وقتی جامعهاروپایی به سمت صنعتی شدن پیش رفت، مفهوم دیزاین به یک مقوله اختصاصی و جداگانهتبدیل شد و حتی در مدارس و مراکز آکادمیک، مقوله هنر، از دیزاین و صنایع دستیمتمایز شد.
این طراح گرافیک، کشورهایی مانند ایران راصرفا" مصرف کننده دیزاین دانست و گفت: مقوله دیزاین در کشورهایی مثل کشور مابسیار مهجور است و در جامعه ما هنوز دیزاین و کرافت را در زیر مجموعه هنر میگنجانندو به اشتباه میگویند هنر گرافیک، هنر خاتم کاری و غیره. وی تأکید کرد: واقعاً جا دارد که در کشور ما مراکزی تخصصی، فقط و فقطبرای دیزاین تأسیس شوند و مثال خوب و مشخص آن نیز مدرسه باهاوس است که موضوع جدیدینیست و حدود 90 سال است از عمر آن میگذرد. امیدوارمکه با حمایتهای دولت و اختصاص بودجههای مناسب، به این سمت حرکت کنیم.
درباره این سایت